σένγκεν-να-κλείσει-κενά-που-έφεραν-114938
ΠΟΛΙΤΙΚΗ | 27.04.2016 | 16:34

Σένγκεν: Να κλείσει “κενά” που έφεραν την Ελλάδα στην έξοδο επιχειρεί η κυβέρνηση

Με προφανή στόχο να καλύψει κενά τα οποία έχουν φέρει την Ελλάδα ένα βήμα πριν την έξοδο από την Ζώνη Σένγκεν, η κυβέρνηση έθεσε σε δημόσια διαβούλευση το νομοσχέδιο για την “Οργάνωση και λειτουργία των συνοριακών σταθμών της χώρας”.

Είναι, μάλιστα, χαρακτηριστικό ότι η δημόσια διαβούλευση και οι καταθέσεις απόψεων και σχολίων από κάθε ενδιαφερόμενο θα είναι ανοικτή έως τις 11 Μαΐου 2016, δηλαδή μία ημέρα πριν την ευρωπαϊκή διάσκεψη που θα ανακεφαλαιώσει την πρόοδο των μέτρων στα κράτη μέλη της Ζώνης. Οπως είχε ανακοινωθεί από την Κομισιόν στις 4/3, “σε περίπτωση που στις 12/5 εμμένουν σοβαρές ελλείψεις στον έλεγχο των εξωτερικών συνόρων, η Επιτροπή θα παρουσιάσει πρόταση δυνάμει του άρθρου 26 παράγραφος 2 του Κώδικα Συνόρων Σένγκεν”.

Στην αιτιολογική έκθεση του νομοσχεδίου της ελληνικής κυβέρνησης γίνεται προφανής προσπάθεια να επιρριφθούν ευθύνες στις προηγούμενες κυβερνήσεις: Μιλά για την ανάγκη συντονισμού των υπηρεσιών που λειτουργούν στους συνοριακούς σταθμούς και τονίζει ότι “εάν όλα τα ανωτέρω είχαν υλοποιηθεί και λειτουργήσει, έστω και στοιχειωδώς, σήμερα η χώρα δεν θα έτρεχε αγώνα δρόμου προκειμένου να αντιμετωπίσει τις γνωστές αρνητικές κριτικές κατά τους ελέγχους που πραγματοποίησε η επιτροπή για την εφαρμογή της συνθήκης Σένγκεν, πολύ δε περισσότερο δεν θα ήταν έκθετη στα δυσμενή σχόλια όλων, όσοι διέρχονται τα χερσαία ελληνικά σύνορα για να ταξιδέψουν από και προς τη χώρα.

Ομως ούτε η Διεύθυνση των Συνοριακών Σταθμών συστάθηκε ποτέ στο Υπουργείο Εσωτερικών αλλά ούτε και οι αντίστοιχες στις εμπλεκόμενες κρατικές περιφέρειες. Αντ΄αυτών, όλα τα χρόνια μετά το 1998 οριζόταν από την αρμόδια κρατική περιφέρεια ένας υπάλληλος, κατηγορίας συνήθως ΔΕ, ως υπεύθυνος για την ομαλή λειτουργία του συνοριακού σταθμού.

Τι θα μπορούσε αλήθεια να προσφέρει ένας άνθρωπος χωρίς τα απαραίτητα εργαλεία δουλειάς? Εργαλεία που είχε υποχρέωση να δώσει το κράτος: γνώση, νομικό υπόβαθρο, τεχνικό εξοπλισμό.

Στους συνοριακούς σταθμούς λειτουργούν διαφορετικές υπηρεσίες του κράτους: γίνεται αστυνομικός και τελωνειακός έλεγχος των εισερχομένων στη χώρα και εξερχομένων από αυτή πολιτών και αγαθών, γίνεται φυτοϋγειονομικός και κτηνιατρικός έλεγχος των αγροτικών προϊόντων που εισέρχονται στη χώρα, υπάρχουν τουριστικές υπηρεσίες που μεριμνούν για την τουριστική προβολή της χώρας.

΄Ομως όλες αυτές οι υπηρεσίες λειτουργούν όπως θα λειτουργούσε ένα οποιοδήποτε Τμήμα ενός Υπουργείου. Απευθύνονται, δηλαδή, μόνο στην ιεραρχικά ανώτερη οργανική τους μονάδα, η οποία κυρίως βρίσκεται σε κάποιο Υπουργείο (π.χ τελωνεία και κτηνιατρικές υπηρεσίες) και φυσικά αποκλειστικά και μόνο για τα θέματα που αφορούν την άσκηση του καθεαυτού αντικειμένου τους.

Στο σημείο αυτό ακριβώς εντοπίζεται το όλο κενό που υπάρχει. ΄Ολες αυτές οι υπηρεσίες δεν έχουν ένα κοινό σημείο αναφοράς, θα λέγαμε δεν υπάρχει ένα πλαίσιο που να τις εντάσσει σε ένα μηχανισμό, στον οποίο οι επιμέρους αυτές διαφορετικές μεταξύ τους υπηρεσίες θα αποτελούν εξαρτήματα που όλα μαζί θα δουλεύουν για την καλή λειτουργία του μηχανισμού αυτού.

Αυτό το κενό επιδιώκει να λύσει το παρόν σχέδιο νόμου. Με τις διατάξεις του καταβάλλεται για πρώτη φορά μία σοβαρή προσπάθεια της πολιτείας να αντιμετωπιστούν οι συνοριακοί σταθμοί ως ένας ενιαίος χώρος, με τους δικούς τους ιδιαίτερους κανόνες λειτουργίας, αφού και το αντικείμενο που εξυπηρετούν είναι εντελώς διαφορετικό από μία οποιαδήποτε άλλη δημόσια υπηρεσία. Δεν πρέπει να παραβλέπουμε ότι πρώτιστα βαρύνει η πρώτη εικόνα που αποκομίζει και συνακόλουθα η εντύπωση που σχηματίζει για την πατρίδα μας ο πολίτης που έρχεται από το εξωτερικό.

Δυστυχώς, όμως η κατάσταση που υπάρχει σήμερα στους συνοριακούς σταθμούς δεν οδηγεί σε καλές κριτικές. ΄Ολα έχουν αφεθεί στο φιλότιμο και την φιλοπατρία των εργαζομένων σε αυτούς. Αυτά, όμως, δεν αρκούν και δεν πρέπει σε καμμία περίπτωση να υποκαταστήσουν την υποχρέωση του Κράτους να φροντίσει για την άψογη εμφάνιση των χώρων και των εγκαταστάσεων και την εν γένει σωστή και σύγχρονη λειτουργία του κάθε συγκροτήματος του συνοριακού σταθμού”.

Διαβάστε αναλυτικά την αιτιολογική έκθεση και το σχέδιο νόμου ΕΔΩ και ΕΔΩ