ρεκόρ-αναφορών-στον-συνήγορο-του-πολί-173456
ΥΠΟΥΡΓΕΙΑ | 03.04.2015 | 16:46

Ρεκόρ αναφορών στον Συνήγορο του Πολίτη – Τι αναφέρει η έκθεση για το 2014  

Ρεκόρ αναφορών (πάνω από 16.000) δέχθηκε την προηγούμενη χρονιά ο Συνήγορος του Πολίτη, σύμφωνα με την ετήσια έκθεση της ανεξάρτητης Αρχής για το 2014.

Σύμφωνα με τη Συνήγορο του Πολίτη Καλλιόπη Σπανού, «η οικονομική ύφεση και η παρατεταμένη λιτότητα καταλήγουν να θίγουν τον πυρήνα της σχέσης κράτους – πολιτών».

«Τη στιγμή που οι πολίτες έχουν περισσότερο από ποτέ ανάγκη τις δημόσιες υπηρεσίες, το κοινωνικό κράτος συρρικνώνεται ενώ κρατικές λειτουργίες εξασθενούν λόγω της υποβάθμισης της διοίκησης. Είναι προφανές ότι, παρά τις θεσμικές μεταβολές και πρωτοβουλίες, καθυστερεί η συνολική μεταρρύθμιση η οποία θα φέρει τη διοίκηση στο ύψος των σύγχρονων προσδοκιών και θα την οδηγήσει στην απόδοση που απαιτούν οι καιροί και οι πολίτες», συμπλήρωσε η Συνήγορος.

Η Αρχή έλαβε το 2014 16.339 αναφορές, τις περισσότερες σε σύγκριση με όλα τα προηγούμενα χρόνια λειτουργίας της, ενώ συνολικά από το 2011 ο αριθμός των αναφορών έχει αυξηθεί κατά 50%.

Επιπλέον, τα ποσοστά επιτυχούς διαμεσολάβησης για την επίλυση των διαφορών ξεπερνούν το 80%.

Σύμφωνα με τον ΣτΠ, τα παραπάνω στοιχεία προφανώς επιβεβαιώνουν την εμπιστοσύνη των πολιτών στον θεσμό και υπογραμμίζουν την αναγκαιότητα της παρέμβασής του, αλλά «δεν μπορεί κανείς να επιχαίρει όταν αντικατοπτρίζεται μια τόσο προβληματική κατάσταση, η οποία μάλιστα φαίνεται να επιτείνεται».

Στατιστικά στοιχεία και συμπεράσματα

Οι 16.339 αναφορές πολιτών που κατατέθηκαν το 2014, ξεπέρασαν σημαντικά τον ήδη πολύ υψηλό αριθμό του 2013 (14.738 αναφορές), φτάνοντας σε νέο ρεκόρ σε σχέση με τα προηγούμενα έτη λειτουργίας του θεσμού.

Η αύξηση αυτή -11% συγκριτικά με την περσινή χρονιά και περισσότερο από 50% σε σχέση με το 2011- δείχνει την ένταση των προβλημάτων που αντιμετωπίζουν οι πολίτες, κυρίως στη σχέση τους με τον κρατικό μηχανισμό.

Με βάση τις αναφορές των πολιτών, οι προβληματικοί τομείς που όχι μόνο φαίνεται να παγιώνονται αλλά συνεχίζουν να επιδεινώνονται είναι τα ασφαλιστικά θέματα και η φορολογία. Τα παράπονα για τα δύο συγκεκριμένα πεδία σχεδόν διπλασιάστηκαν από το 2011.

Αναλυτικά, οι φορείς στους οποίους επικεντρώνονται οι αναφορές των πολιτών είναι οι εξής:

– Μεγάλο ποσοστό (35%) των προβλημάτων κακοδιοίκησης εξακολουθεί να εντοπίζεται -και μάλιστα με αυξανόμενο ρυθμό- στα ασφαλιστικά ταμεία και σε νομικά πρόσωπα που εποπτεύει το υπουργείο Εργασίας.

– Ακολουθεί το υπουργείο Οικονομικών με 19,4%, παρουσιάζοντας αυξητική τάση σε σχέση με το 2013.

– Το 14,64% των προβλημάτων αφορούσε την αυτοδιοίκηση, δηλαδή τους δήμους και τις περιφέρειες.

– Άλλοι φορείς με προβλήματα κακοδιοίκησης είναι το υπουργείο Εσωτερικών με 5,15%, το υπουργείο Δημόσιας Τάξης με 3,44%, το υπουργείο Παιδείας με 3,35% και λοιπές υπηρεσίες με περίπου 7%.