ποιος-χάνει-και-ποιος-κερδίζει-από-την-165566
ΥΠΟΥΡΓΕΙΑ | 26.05.2015 | 11:25

Ποιος χάνει και ποιος κερδίζει από την αλλαγή της φορολογίας στα αυτοκίνητα

Το οικονομικό επιτελείο του υπουργείου Οικονομικών εξετάζει την κατάργηση του κυβισμού ως βάση φορολόγησης και προτείνει να υπολογίζεται με βάση την αξία λιανικής προ φόρων. Επίσης, αυτή τη στιγμή κανείς δεν μπορεί να πει με βεβαιότητα αν θα υπολογίζεται με αυτό τον τρόπο και ο Φόρος Πολυτελούς Διαβίωσης, ο οποίος εξετάζεται να αυξηθεί κατά 30% καθώς αυτή τη στιγμή υπολογίζεται με βάση τον κυβισμό και το τεκμήριο διαβίωσης.

Αν τελικά αποφασιστεί ο Φόρος Πολυτελούς Διαβίωσης να υπολογίζεται με βάση την αξία Λιανικής τότε θα αλλάξει ριζικά το τοπίο στην αγορά, καθώς εκατοντάδες χιλιάδες ιδιοκτήτες θα επιβαρυνθούν με τον συγκεκριμένο φόρο εξαιτίας της ιδιοκτησίας οχημάτων με αξίες λιανικής από πιθανόν 20.000 ευρώ και άνω, ενώ αυτή τη στιγμή «τιμωρούνται» μόνο οι κάτοχοι δίλιτρων ΙΧ ανεξαρτήτως αξίας…

Επίσης, ο Φόρος Πολυτελείας που επιβάλλεται κατά τον εκτελωνισμό των αυτοκινήτων και υπολογίζεται με βάση την εργοστασιακή αξία είναι πιθανό να αλλάξει και να υπολογίζεται με βάση την αξία Λιανικής προ φόρων. Αν υιοθετηθεί αυτό το σύστημα τότε θα έχουμε αύξηση της φορολόγησής τους και θα μειωθεί το φαινόμενο των «υποτιμολογήσεων».

Παράλληλα, το υπουργείο Οικονομικών Εξετάζει την θέσπιση αντικινήτρων για τα παλιά ρυπογόνα αυτοκίνητα το οποίο θα ονομάζεται «Τέλος Περιβάλλοντος».

Αλλαγές εξετάζονται επίσης και στα εισαγόμενα μεταχειρισμένα αυτοκίνητα όσον αφορά στην καταβολή του ΦΠΑ, ενώ έμφαση θα δοθεί και στον έλεγχο των στοιχείων. Σύμφωνα με στελέχη της αγοράς ειδικά για τον ΦΠΑ έχει επισημανθεί εδώ και πολύ καιρό πως κάποιοι αποκτούν μεταχειρισμένα ΙΧ από άλλα κράτη-μέλη τα οποία ανήκαν σε στόλους εταιρειών ενοικιάσεων ή χρονομίσθωσης τα οποία έχουν απαλλαγή από τον ΦΠΑ. Όταν κάποιο από αυτά έρχεται στην Ελλάδα ως εισαγόμενο μεταχειρισμένο ο ΦΠΑ καταβάλλεται κανονικά.

Επίσης όσον αφορά στους ελέγχους που αναφέρει το υπουργείο Οικονομικών εννοεί την παραποίηση των χιλιομέτρων των οχημάτων είτε προς τα πάνω είτε προς τα κάτω, ανάλογα με την περίπτωση από την οποία επίσης χάνονται εκατ. ευρώ ενώ παράλληλα οι καταναλωτές δεν γνωρίζουν τα πραγματικά χιλιόμετρα του οχήματος που έχουν αγοράσει.

Το θέμα του μέτρου της απόσυρσης φαίνεται πως οδεύει προς το τέλος του και το ΥΠΟΙΚ εξετάζει την επιδότηση αυτοκινήτων χαμηλής αξίας! Ωστόσο στελέχη της αγοράς επισημαίνουν στο Enikonomia πως δεν μπορούν να καταλάβουν πως θα υλοποιηθεί η επιδότηση καθώς αυτή τη στιγμή η ρευστότητα των δημοσιονομικών βρίσκεται στο ναδίρ.

Επίσης, η πιθανή αλλαγή των Μηδενικών Τελών Κυκλοφορίας με πιθανή μείωση των εκπομπών CO2 μπορεί να αποτελέσει την «επιδότηση» απόκτησης ΙΧ χαμηλού κόστους με εξαίρεση καταβολής Τελών Κυκλοφορίας για 2 ή 3 χρόνια.

Παράλληλα, το «καυτό» θέμα των τεκμηρίων στα αυτοκίνητα εξετάζει να αλλάξει ριζικά το οικονομικό επιτελείο και σύμφωνα με πληροφορίες θα υπολογίζεται το πραγματικό ετήσιο κόστος χρήσης. Ωστόσο σύμφωνα με πληροφορίες μπορεί να συνδυαστεί με την αξία λιανικής των αυτοκινήτων με τις ανάλογες απομειώσεις που θα υπολογίζονται με βάση τα έτη κυκλοφορίας τους.

Σειρά επιβαρύνσεων για χιλιάδες ιδιοκτήτες

Ωστόσο, σύμφωνα με δημοσίευμα των «Νέων», οι αλλαγές που σχεδιάζονται μπορεί να κρύβουν σειρά επιβαρύνσεων για εκατοντάδες χιλιάδες ιδιοκτήτες Ι.Χ. Οι επίδοξοι αγοραστές φθηνών αυτοκινήτων ότι κερδίζουν κατά την αγορά θα το χάνουν στη χρήση και αυτό γιατί τα μηδενικά τέλη κυκλοφορίας για τα νέα αυτοκίνητα αντιρρυπαντικής τεχνολογίας σύντομα θα αποτελέσουν παρελθόν διότι το δημόσιο χάνει ολοένα και περισσότερα χρήματα. Στο καινούργιο Ι.Χ. λοιπόν, το αντιρρυπαντικής τεχνολογίας, το οποίο σήμερα απαλλάσσεται από τέλη κυκλοφορίας, οι επιβαρύνσεις φαίνεται να είναι προ των πυλών.

Οι γενικές αλλαγές των προωθούμενων αλλαγών προβλέπουν τη σύνδεση των τελών ταξινόμησης με την λιανική τιμή προ φόρων αγοράς του αυτοκινήτου και την προοδευτική προσαρμογή των τελών.

Αυτό πρακτικά σημαίνει ότι θα θεσπιστούν υψηλότεροι συντελεστές του τέλους ταξινόμησης για τα ακριβότερα αυτοκίνητα και χαμηλότεροι για τα φθηνότερα. Δηλαδή, θα αυξηθεί η φορολογία για τα ακριβότερα και θα μειωθεί για τα φθηνότερα. Τα τελευταία καλύπτουν, σήμερα, το μεγαλύτερο ποσοστό των πωλήσεων με αποτέλεσμα να είναι αυτά που κινούν την αγορά αυτοκινήτου. Οι αλλαγές στο τέλος ταξινόμησης αναμένεται να ενισχύσουν την τάση αυτή αυξάνοντας παράλληλα το ποσοστό συμμετοχής των μικρών και λιγότερο ρυπογόνων αυτοκινήτων στο σύνολο του στόλου των ΙΧ.

Στην τόνωση της αγοράς αυτοκινήτου αναμένεται να οδηγήσει και η θέσπιση του τέλους περιβάλλοντος για τα παλαιά και περισσότερο ρυπογόνα ΙΧ αυτοκίνητα άνω της 20ετίας. Θα συμβάλει δε, επίσης και αυτό, στην αλλαγή της σύνθεσης του στόλου των ΙΧ προς όφελος αυτών με αντιρρυπαντικοί τεχνολογία. Το συγκεκριμένο μέτρο θα επιφέρει, πάντως, επιβαρύνσεις σε ιδιοκτήτες παλαιών ΙΧ που δεν έχουν την οικονομική δυνατότητα να τα αντικαταστήσουν με καινούργια.

Σε ό,τι αφορά τα τέλη κυκλοφορίας, αν και δεν περιλαμβάνονται στο περίγραμμα των αλλαγών που ανακοίνωσε το υπουργείο Οικονομικών εκτιμάται ότι θα ακολουθήσουν την κατεύθυνση των μεταβολών στον τρόπο υπολογισμού των τελών ταξινόμησης. Το επόμενο βήμα θα είναι η αποσύνδεση των τελών κυκλοφορίας από τον κυβισμό των αυτοκινήτων και η σύνδεση τους με άλλους πιο αξιόπιστους παράγοντες. Για παράδειγμα μία από τις στρεβλώσεις που παρατηρούνται σήμερα στην αγορά είναι ακριβά αυτοκίνητα με χαμηλό κυβισμό αλλά πολλούς ίππους να επιβαρύνονται με χαμηλότερα τέλη από ΙΧ χαμηλότερης αξίας υψηλότερου κυβισμού αλλά λιγότερων ίππων.

Η ανακοίνωση του ΥΠΟΙΚ

Το υπουργείο Οικονομικών σε σχετική ανακοίνωσή τους επισημαίνει χαρακτηριστικά:

Το Υπουργείο Οικονομικών στην προσπάθειά του για τη δημιουργία και παγίωση μιας δικαιότερης και αποτελεσματικότερης φορολόγησης των αυτοκινήτων και ενός γενικότερου εξορθολογισμού του τομέα της αυτοκίνησης, σχεδιάζει:

1. Κατάργηση του κριτήριου του κυβισμού των οχημάτων ως βάση της φορολόγησής τους. Αντί γι’ αυτό προτείνεται υπολογισμός της φορολογίας στη βάση της λιανικής τιμής (προ φόρων), με προοδευτική αναπροσαρμογή των συντελεστών του τέλους ταξινόμησης.

2. Καταβολή ΦΠΑ, έλεγχο στοιχείων και υπαγωγή στις διατάξεις της σχετικής φορολογίας των μεταχειρισμένων αυτοκινήτων τα οποία προέρχονται από χώρες του εξωτερικού.

3. Θέσπιση αντικινήτρων στην κυκλοφορία παλαιών και ρυπογόνων οχημάτων (π.χ. για οχήματα άνω της 20ετίας) με ένα «τέλος περιβάλλοντος».

4. Αντικατάσταση του συστήματος απόσυρσης από ένα δικαιότερο σύστημα φορολόγησης το οποίο θα επιδοτεί τα οχήματα χαμηλής τιμής αγοράς.

5. Ανάλογη προσαρμογή των τεκμηρίων διαβίωσης σχετικά με τα αυτοκίνητα.

6. Αλλαγή του τρόπου ελέγχου ανασφάλιστων και ανέλεγκτων από ΚΤΕΟ οχημάτων (π.χ. με ηλεκτρονική διασταύρωση των στοιχείων τους).