οι-ομοιότητες-και-οι-διαφορές-λίστας-176756
ΥΠΟΥΡΓΕΙΑ | 14.03.2015 | 08:52

Οι ομοιότητες και οι διαφορές «λίστας Βαρουφάκη και Μνημονίου» για Δημόσιο, Ασφαλιστικό & Αγορά Εργασίας

Πλήθος ομοιοτήτων και διαφορών καταγράφονται στη σύγκριση των κειμένων του Μνημονίου και της επιστολής του υπουργού Οικονομικών, Γιάνη Βαρουφάκη προς την Ευρωπαϊκή Επιτροπή.

Συγκεκριμένα, αναφορικά με το σκέλος της μεταρρυθμιστικής «λίστας Βαρουφάκης» για τη Δημόσια Διοίκηση, παρατηρούνται ομοιότητες στα μισθολογικά των δημοσίων υπαλλήλων, όπου το μεν Μνημόνιο προέβλεπε την αναθεώρηση του Μισθολογίου με δημοσιονομικά ουδέτερο τρόπο, όπως επίσης και την αναθεώρηση του πλαισίου των μη μισθολογικών αποδοχών π.χ. οδοιπορικά, ενώ στην δε λίστα του υπουργού Οικονομικών, διατηρείται η δέσμευση για εξορθολογισμό των μη μισθολογικών αποδοχών, όπως επίσης η αναφορά στη αποσυμπίεση της κατανομής των μισθών.

Η βασική διαφορά είναι ότι ενώ η προηγούμενη κυβέρνηση σχεδίαζε και τη μείωση των εισαγωγικών μισθών των δημοσίων υπαλλήλων, στη λίστα Βαρουφάκη υπάρχει ρητή δέσμευση ότι δεν γίνει τέτοια μείωση.

Αντιθέτως, μεγάλες είναι οι διαφορές των δύο κειμένων, αναφορά με την αγορά εργασίας. Αν και από τη λίστα Βαρουφάκη απουσιάζουν οι ρητές αναφορές και τα χρονοδιαγράμματα για την επαναφορά του κατώτερου μισθού, όπως επίσης για την ενεργοποίηση των συλλογικών διαπραγμάτευση και συμβάσεων- όπως ήταν οι προγραμματικές δηλώσεις στη Βουλή- το επικαιροποιημένο κείμενο του Μνημονίου «πατούσε» πάνω στην κατάργηση των κλαδικών συμβάσεων και απαιτούσε νέα μέτρα ευελιξίας, επί των οποίων άλλωστε η τρόικα ζητούσε από τον πρώην υπουργό Οικονομικών, Γκίκα Χαρδούβελη, να επαναφέρει το θεσμό του λοκ-άουτ, να απελευθερώσει τις διαδικασίες των ομαδικών απολύσεων και να αυστηροποιήσει τις προϋποθέσεις για την προκήρυξη απεργιών. Στο κείμενο Βαρουφάκη υπάρχει μια γενική αναφορά στην υιοθέτηση των βέλτιστων πρακτικών σε συνεργασία με τον ILO και τον ΟΟΣΑ, στην προσέγγιση με έναν έξυπνο τρόπο των συλλογικών διαπραγματεύσεων έτσι ώστε να συνδυάζεται η ευελιξία με τη δικαιοσύνη, όπως επίσης στη φιλοδοξία για αύξηση των κατώτατων μισθών, χωρίς να θίγεται η ανταγωνιστικότητα.

Στο πεδίο του Ασφαλιστικού, τέλος, είναι εμφανές ότι από τη λίστα Βαρουφάκη απουσιάζει η ρητή αναφορά στην κατάργηση της ρήτρας μηδενικού ελλείμματος για τις επικουρικές συντάξεις, ενώ πλήρης είναι ταύτιση των κειμένων στη δέσμευση για πιο στενή σύνδεση των ασφαλιστικών εισφορών με τις αποδοχές. Ακόμη, ομοιότητες παρατηρούνται στη δέσμευση για την αντιμετώπιση κάθε μαύρης «τρύπας» και των κινήτρων για πρόωρες συνταξιοδοτήσεις.

H λίστα των 7 σημείων

Στη δεύτερη λίστα μετααρυθμίσεων που εστάλη στους Ευρωπαίους εταίρους, τονίζεται ότι η κυβέρνηση σκοπεύει να εισάγει νομοθεσία που θα απαγορεύει τις υπηρεσίες του δημοσίου να ζητούν (από πολίτες και υπηρεσίες) έγγραφα που βεβαιώνουν πληροφορίες, τις οποίες το κράτος ήδη κατέχει (εντός της ίδιας ή κάποιας άλλης υπηρεσίας).

Ως προτερήματα της προτεινόμενης δράσης, εμφανίζονται: Μεγάλη μείωση στις χαμένες ώρες για τους πολίτες και τις επιχειρήσεις, που τώρα σπαταλούν μέρες να συλλέγουν τα απαραίτητα έγγραφα από διάφορες υπηρεσίες του δημοσίου με σκοπό να τα προσκομίσουν σε άλλες δημόσιες υπηρεσίες –ένα νέα κίνητρο για ψηφιοποίηση –ουσιαστική καλή θέληση για τον δημόσιο τομέα.

Σχετικές παραμέτρους για την καταπολέμηση της γραφειοκρατίας, υπενθυμίζεται ότι περιελάμβανε το πρόγραμμα συνεργασίας της πρηγούμενης κυβέρνησης με τον ΟΟΣΑ για την άρση των διοικητικών βαρών σε 13 τομείς της οικονομίας. Αντίστοιχο νομοσχέδιο είχε περάσει ο πρώην υπουργός Διοικητικής Μεταρρύθμισης, Κυριάκος Μητσοτάκης, το καλοκαίρι του 2014.