γεροβασίλη-μαζική-συμμετοχή-δημοσίω-474501
ΥΠΟΥΡΓΕΙΑ | 12.06.2018 | 10:52

Γεροβασίλη: Μαζική συμμετοχή δημοσίων υπαλλήλων στην ηλεκτρονική αξιολόγηση

Για μαζική συμμετοχή στην ηλεκτρονική αξιολόγηση των δημοσίων υπαλλήλων έκανε λόγο η υπουργός Διοικητικής Ανασυγκρότησης, Όλγα Γεροβασίλη, σε συνέντευξη της στο «Έθνος». Η ίδια αναφέρθηκε επίσης στη διαδικασία ανάδειξης νέων γενικών γραμματέων, καθώς και τα υπόλοιπα βήματα που προωθούνται στο Δημόσιο, κάνοντας ταυτόχρονα επίθεση στον πρόεδρο της ΝΔ, Κυριάκο Μητσοτάκη.

Τη θετική πορεία υλοποίησης των μεταρρυθμίσεων που αφορούν τη δημόσια διοίκηση αναγνωρίζουν και στην Ευρώπη, υπογραμμίζει η κ. Γεροβασίλη, τονίζοντας:

« Γι΄ αυτό, άλλωστε, έκλεισαν με επιτυχία όλες οι αξιολογήσεις και είμαστε περήφανοι που αυτό ολοκληρώθηκε χωρίς επιπτώσεις, αλλά μόνο με θετικές παρεμβάσεις».

Σχετικά με την ηλεκτρονική αξιολόγηση των δημοσίων υπαλλήλων η υπουργός Διοικητικής Ανασυγκρότησης, αφού κάνει λόγο για «ισοπεδωτικό πέρασμα του Κυριάκου Μητσοτάκη από το υπουργείο», τονίζει ότι «υπήρξε υπέρβαση των όποιων φόβων όταν έγινε κατανοητό ότι το δικό μας σύστημα βρίσκεται στη διαμετρικά αντίθετη πλευρά από της ΝΔ» και προσθέτει: «η κυβέρνηση έχει δείξει πως εμπιστεύεται το ανθρώπινο δυναμικό της διοίκησης. Σήμερα, έχουμε μπει στη δεύτερη φάση της ηλεκτρονικής αξιολόγησης και καταγράφεται μαζική συμμετοχή».

Αναφερόμενη στη διαδικασία επιλογής γενικών γραμματέων και στις κρίσεις προϊσταμένων, η κ. Γεροβασίλη υπογραμμίζει ότι «για πρώτη φορά γίνονται από ανεξάρτητα όργανα και δεν είναι της επιλογής του εκάστοτε υπουργού».

Κατηγορεί τη ΝΔ ότι εκπέμπει «σήμα επέλασης στο κράτος» και προσθέτει ότι «στη ΝΔ δεν μπορούν να φανταστούν ότι οι γενικοί γραμματείς θα επιλέγονται μέσα από ένα αντικειμενικό και αξιοκρατικό σύστημα (…)Και επειδή φαντάζονται ότι θα είναι κυβέρνηση, ερμηνεύουν αυτή την κίνηση ως απόπειρα εγκλωβισμού τους».

Τέλος, η κ. Γεροβασίλη αναφέρεται στον ρόλο του ΑΣΕΠ και επισημαίνει: “Η ανασυγκρότηση της δημόσιας διοίκησης δεν είναι ένα εύκολο μεταρρυθμιστικό έργο. Πόσo μάλλον όταν αυτή περιλαμβάνει την αποκομματικοποίηση του κράτους και την αντικατάσταση πελατειακών πρακτικών με αδιάβλητες και αξιοκρατικές διαδικασίες. Τη διαφάνεια, την αντικειμενικότητα και την αξιοκρατία σε αυτές τις κρίσιμες μεταρρυθμίσεις δεν θα μπορούσαμε να τις εξασφαλίσουμε χωρίς τη συμμετοχή του ΑΣΕΠ, ως εγγυητή των αδιάβλητων πρακτικών».

Ακολουθεί ολόκληρη η συνέντευξη της κ.Γεροβασίλη

1.Βρισκόμαστε σε μια κρίσιμη φάση της διαδικασίας ηλεκτρονικής αξιολόγησης των δημοσίων υπαλλήλων. Στην πρώτη φάση καταχωρίσθηκαν τα στοιχεία δεκάδων χιλιάδων εργαζομένων, τώρα οι ίδιοι προβαίνουν σε αυτοαξιολόγηση για να ακολουθήσει η αξιολόγηση από δύο αξιολογητές. Πιστεύετε ότι βρήκατε τον τρόπο να ξεπεράσετε τις αντιδράσεις; Πού θα πρέπει να καταλήξει η όλη διαδικασία για να θεωρήσετε ότι άλλαξε σελίδα στο Δημόσιο;

Κοιτάξτε, ο αρχικός φόβος έναντι σε οποιοδήποτε σύστημα αξιολόγησης ήταν κατανοητός, μετά το ισοπεδωτικό πέρασμα του Κυριάκου Μητσοτάκη από το Υπουργείο Διοικητικής Ανασυγκρότησης.

Το δικό μας σύστημα αξιολόγησης όμως βρίσκεται στην εκ διαμέτρου αντίθετη πλευρά από αυτό που εφαρμόστηκε επί ΝΔ και νομίζω ότι πλέον αυτό έγινε κατανοητό και από τους ανθρώπους της Δημόσιας Διοίκησης.

Το νέο σύστημα αξιολόγησης δεν ήρθε για να τιμωρήσει. Αντίθετα, ήρθε να αναβαθμίσει τις υπηρεσίες του Δημοσίου και να βελτιώσει τις όποιες αδυναμίες.

Ξέρουμε ότι στην Αξιολόγηση του 2016 δεν είχαν προηγηθεί κρίσεις προϊσταμένων και αυτό ήταν ένα δίκαιο επιχείρημα. Οι κρίσεις όμως έχουν ξεκινήσει και βρίσκονται σε εξέλιξη για πρώτη φορά μετά από 10 χρόνια και θα έχουν ολοκληρωθεί μέχρι το τέλος του έτους σε όλη την ιεραρχία του Δημοσίου.

Η Κυβέρνηση έχει δείξει, από την πρώτη ημέρα που ανέλαβε τα καθήκοντά της, πως εμπιστεύεται το ανθρώπινο δυναμικό της Διοίκησης. Σήμερα –όπως διαπιστώνετε- έχουμε μπει στη δεύτερη φάση της ηλεκτρονικής αξιολόγησης και καταγράφεται μαζική συμμετοχή. Αυτή είναι η καλύτερη απόδειξη υπέρβασης των όποιων φόβων απέναντι στην αξιολόγηση.

2.Πώς αξιολογείτε την πορεία των υπόλοιπων διαδικασιών μεταρρύθμισης στο Δημόσιο με το νέο σύστημα κινητικότητας, τα οργανογράμματα, τα περιγράμματα θέσεων κοκ;

Η κατάσταση στην οποία παραλάβαμε την δημόσια διοίκηση, όπως άλλωστε και όλη τη χώρα τον Ιανουάριο του 2015, γνωρίζετε ότι ήταν δραματική. Οι παθογένειες δεκαετιών που κουβαλούσε η δημόσια διοίκηση φυσικά και δεν θα μπορούσαν να απαλειφθούν από την μια ημέρα στην άλλη. Έπρεπε με επιμονή να εφαρμόζουμε μεταρρυθμίσεις ανασυγκρότησης των δομών, της λειτουργίας του Δημοσίου, αλλά και της νοοτροπίας του κράτους αφενός και αφετέρου να ανακτήσει τη σχέση εμπιστοσύνης από πλευράς των πολιτών.

Σχεδιάσαμε, νομοθετήσαμε και ξεκινήσαμε μια μεγάλη προσπάθεια μεταρρύθμισης της δημόσιας διοίκησης η οποία συνεχίζεται έχοντας ορίζοντα το τέλος του 2019.

Το Ενιαίο Σύστημα Κινητικότητας, το αντικειμενικό και αξιοκρατικό σύστημα επιλογής προϊσταμένων, το δημοκρατικό σύστημα αξιολόγησης, η δημιουργία ψηφιακών οργανογραμμάτων και σύγχρονων περιγραμμάτων θέσεων εργασίας, η διαρκής επιμόρφωση των δημοσίων υπαλλήλων, είναι μερικές μόνο από τις πρωτοπόρες μεταρρυθμιστικές μας προσπάθειες που αποφέρουν καρπούς, όσον αφορά την ορθή λειτουργία και τον εκσυγχρονισμό της δημόσιας διοίκησης.

Την θετική πορεία υλοποίησης των μεταρρυθμίσεων που αφορούν την δημόσια διοίκηση άλλωστε αναγνωρίζουν και στην Ευρώπη. Και γι αυτό άλλωστε, έκλεισαν με επιτυχία όλες οι αξιολογήσεις και είμαστε περήφανοι που αυτό ολοκληρώθηκε χωρίς επιπτώσεις, αλλά μόνο με θετικές παρεμβάσεις.

3. Η Νέα Δημοκρατία προσπάθησε να πλήξει την κυβέρνηση λέγοντας ότι οι θεσμοί διαφώνησαν με τη διαδικασία για την επιλογή των 69 γενικών γραμματέων στα υπουργεία. Τι τελικώς ισχύει και πότε θα καρποφορήσουν οι σχετικές προκηρύξεις;

Είναι φανερό πλέον ότι στην ΝΔ δεν μπορούν να φανταστούν ότι οι γενικοί γραμματείς θα επιλέγονται μέσα από ένα αντικειμενικό και αξιοκρατικό σύστημα. Και πως θα μπορούσαν άλλωστε όταν επί δεκαετίες οι γενικοί γραμματείς ήταν απευθείας κομματικές τοποθετήσεις.

Και επειδή φαντάζονται ότι θα είναι Κυβέρνηση, ερμηνεύουν αυτήν την κίνηση ως απόπειρα εγκλωβισμού τους. Διατύπωσαν δημόσια τη θέση πως αν εκείνοι βρεθούν στα πράγματα, θα καταργήσουν αυτή τη διαδικασία και θα τοποθετήσουν πολιτικά πρόσωπα της αρεσκείας τους. Αυτό τι άλλο μπορεί να είναι από σήμα επέλασης των κομματικών στελεχών της ΝΔ στο κράτος; Και σας ρωτώ το αυτονόητο. Αν εμείς μέσω της μεταρρύθμισης προσπαθούσαμε να αλώσουμε το κράτος, για ποιο λόγο να μην συνεχίζαμε το προηγούμενο καθεστώς της απευθείας τοποθέτησης πολιτικών προσώπων; Στο επιχείρημα δε ότι αυτό δεσμεύει την επόμενη κυβέρνηση απαντάμε: δεν έχουμε κανένα πρόβλημα να «αυτοδεσμευτούμε», με πρόσωπα τα οποία θα έχουν προκύψει από αξιοκρατικές διαδικασίες.

Επαναλαμβάνω άλλη μια φορά ότι και η διαδικασία των Γενικών Γραμματέων και οι κρίσεις Προϊσταμένων για πρώτη φορά γίνονται από ανεξάρτητα όργανα και δεν είναι της επιλογής του εκάστοτε υπουργού. Επομένως, η προσπάθεια διατήρησης του κομματικού κράτους μπορείτε μόνος σας να καταλάβετε από πού γίνεται.

4.Λέγεται ότι οι επιλογές γενικών γραμματέων αλλά και επιτελικών στελεχών έχουν φορτώσει υπέρμετρα το έργο που έχει να επιτελέσει το ΑΣΕΠ και ως τώρα αφορούσε κυρίως την αντικειμενικότητα στη διενέργεια των προσλήψεων. Πώς αντιμετωπίζεται ένας τέτοιος κίνδυνος;

Η ανασυγκρότηση της Δημόσιας Διοίκησης δεν είναι ένα εύκολο μεταρρυθμιστικό έργο. Πόσω μάλλον όταν αυτή περιλαμβάνει την αποκομματικοποίηση του Κράτους και την αντικατάσταση πελατειακών πρακτικών με αδιάβλητες και αξιοκρατικές διαδικασίες.

Την διαφάνεια, την αντικειμενικότητα και την αξιοκρατία σε αυτές τις κρίσιμες μεταρρυθμίσεις, δεν θα μπορούσαμε να την εξασφαλίσουμε χωρίς τη συμμετοχή του ΑΣΕΠ ως εγγυητή των αδιάβλητων πρακτικών.