ανασχηματισμός-και-στις-δημόσιες-επι-156366
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ | 18.07.2015 | 11:55

Ανασχηματισμός και στις δημόσιες επιχειρήσεις – Ποιος πρώην δήμαρχος μπήκε στο ΔΣ της «Ελληνικό ΑΕ»

Αλλαγές στην ηγεσία υπό αποκρατικοποίηση εταιρειών, εφόσον οι διοικήσεις τους δεν προσαρμοστούν στα νέα δεδομένα, φέρνει η συμφωνία με τους δανειστές για το νέο υπερταμείο που θα αναλάβει την αξιοποίηση της δημόσιας περιουσίας. Από τη στιγμή που η κυβέρνηση δεσμεύτηκε να ξαναγράψει από την αρχή το αφήγημα των ιδιωτικοποιήσεων χωρίς τους αστερίσκους που έβαζε η ίδια επί τόσους μήνες, θεωρούνται αρκετά πιθανές οι αλλαγές στην κορυφή ή στα Διοικητικά Συμβούλια κρατικών εταιρειών που ιδιωτικοποιούνται ή ελέγχουν επιχειρήσεις που θα παραχωρηθούν στο πλαίσιο του προγράμματος.

Σύμφωνα με «Τα Νέα» το τελευταίο εξάμηνο τοποθετήθηκαν σε καίριες θέσεις άνθρωποι που δεν έκρυψαν την αντίθεσή τους στην πώληση μειοψηφικού και πλειοψηφικού πακέτου των συγκεκριμένων εταιρειών. Τώρα, σε συνδυασμό και με τον ανασχηματισμό αναμένεται να προχωρήσει σταδιακά και η αντικατάσταση όσων δεν θελήσουν να συμβιβαστούν με την πολιτική ιδιωτικοποιήσεων.

Κραυγαλέα περίπτωση, σύμφωνα με την εφημερίδα είναι το ΔΣ της Ελληνικό ΑΕ, στο οποίο τοποθετήθηκε μέλος της Επιτροπής Αγώνα κατά της παραχώρησης, ο πρώην δήμαρχος Αργυρούπολης – Ελληνικού Χρήστος Κορτζίδης, καθώς και άλλα πρόσωπα, μέλη επίσης της ίδιας Επιτροπής. Σε άλλες περιπτώσεις όπως π.χ. η ΔΕΗ, παρότι η διοίκησή της είναι αντίθετη με την πώληση της θυγατρικής της ΑΔΜΗΕ, εντούτοις σύμφωνα με τις πληροφορίες δεν προτίθεται να παραιτηθεί, παρά «με βαριά καρδιά» θα συμμορφωθεί με το Μνημόνιο. Αλλά και έτσι να είναι, όταν η διοίκηση μιας μητρικής εταιρείας δεν πιστεύει στην ιδιωτικοποίηση μιας θυγατρικής της, προκαλεί ερώτημα πώς αυτή θα μπορέσει να την εφαρμόσει, πόσω μάλλον όταν αποτελεί προαπαιτούμενο. Αγνωστη επίσης είναι η στάση που θα τηρήσουν οι διοικήσεις της ΕΥΔΑΠ και της ΕΥΑΘ, εφόσον στο τραπέζι τεθεί θέμα πώλησης ποσοστού του μετοχικού τους κεφαλαίου.

Το κλειδί

Σε κάθε περίπτωση, η συμφωνία με τους δανειστές προβλέπει ότι κλειδί για το νέο Ταμείο δεν θα είναι μόνο τα πρόσωπα που θα διοικήσουν όσες επιχειρήσεις ενταχθούν σε αυτό, αλλά και η αλλαγή του μοντέλου διακυβέρνησης των εν λόγω εταιρειών με βάση τις βέλτιστες πρακτικές του ΟΟΣΑ. Από το κείμενο του Eurogroup συνάγεται ότι οι θεσμοί ζητούν να καθιερωθούν στις υπό αποκρατικοποίηση εταιρείες οι αρχές εταιρικής διακυβέρνησης του ΟΟΣΑ προκειμένου να καταστούν περισσότερο αποδοτικές, άρα να αυξηθεί η αξία τους, με αποτέλεσμα να γίνουν πιο ελκυστικές σε υποψήφιους επενδυτές κατά τη διάρκεια των διαγωνισμών. Αρκετές από τις συγκεκριμένες αρχές εφαρμόζονται σήμερα αλλά μερικώς στις ελληνικές ΔΕΚΟ, ενώ σε άλλες παραμένουν ζητούμενο. Τέτοια περιθώρια καλύτερης διαχείρισης για να βελτιώσει την κερδοφορία της έχει για παράδειγμα η ΔΕΗ. Αλλά και οι «αμαρτίες» του παρελθόντος σε πολλές υπό ιδιωτικοποίηση εταιρείες (από παράνομες κρατικές βοήθειες, μέχρι δάνεια και προνομιακές συμβάσεις εργασίας) θα πρέπει πρώτα να επιλυθούν μέσω της υιοθέτησης κανόνων διακυβέρνησης του ΟΟΣΑ και μετά αυτές να πάρουν τον δρόμο της πώλησης ή της παραχώρησης. Για παράδειγμα η ΛΑΡΚΟ, της οποίας το σχέδιο πώλησης ματαιώθηκε μέσα σε έναν κυκεώνα δικαστικών προσφυγών, απαιτήσεων για επιστροφή «παράνομης κρατικής βοήθειας» από την ΕΕ, πιέσεων από τοπικούς παράγοντες κ.ά.

Στην Εγνατία Οδό, απαιτήθηκαν χρόνια προκειμένου να βρεθεί συμφωνία με τις τράπεζες για τον δανεισμό και να εκδοθούν οι αποφάσεις για τους σταθμούς των διοδίων.

Ασπίδα σε παρεμβάσεις

Εκτός από την αποδοτική διοίκηση των κρατικών εταιρειών, το νέο Ταμείο καλείται να αναβαθμιστεί ώστε να θωρακιστεί από πολιτικές παρεμβάσεις. Αυτό αποτελούσε ζητούμενο από το 2010, αλλά τελικά όλες οι κρίσιμες αποφάσεις για τις ιδιωτικοποιήσεις λαμβάνονταν από το Μαξίμου. Στα ζητούμενα είναι και ο υψηλότερος εποπτικός έλεγχός του από την τρόικα και πώς θα επιτευχθεί.

Το προφίλ

Ο νόμος για την αναβάθμιση του ΤΑΙΠΕΔ εκτιμάται πως θα συνταχθεί μέσα στο καλοκαίρι ή το αργότερο τον Σεπτέμβριο. Εκεί θα περιγράφεται το νέο του προφίλ, δηλαδή ενός κρατικού επενδυτικού κεφαλαίου (sovereign wealth fund), εντελώς διαφορετικού από το ΤΑΙΠΕΔ και ανάλογου με εκείνα που έχουν δημιουργήσει πολλές χώρες όπως αραβικές ή η Νορβηγία.

Πηγή: «Τα Νέα»