αυτή-είναι-η-τροπολογία-που-αλλάζει-τε-125712
ΝΟΜΟΘΕΣΙΑ | 11.02.2016 | 11:59

Αυτή είναι η τροπολογία που αλλάζει τελείως το ελληνικό τηλεοπτικό τοπίο: Μόλις τέσσερα κανάλια σε όλη τη χώρα

Με την παρακάτω τροπολογία αιτιολογείται η αδειοδότηση μόλις τεσσάρων καναλιών σε όλη τη χώρα.

Δείτε αναλυτικά την τροπολογία:

ΤΡΟΠΟΛΟΓΙΑ ΣΤΟ ΣΧΕΔΙΟ ΝΟΜΟΥ ΜΕ ΤΙΤΛΟ:  «Κύρωση της Συμφωνίας μεταξύ της Κυβέρνησης της  Ελληνικής Δημοκρατίας και της Κυβέρνησης της Δημοκρατίας της Λευκορωσίας νια τις διεθνείς οδικές επιβατικές και εμπορευματικές μεταφορές»

Συμπλήρωση των διατάξεων του άρθρου 2 του ν. 4339/2015 περί αδειοδότησης παρόχων επίγειας ψηφιακής τηλεοπτικής ευρυεκπομπής ελεύθερης λήψης.

ΑΙΤΙΟΛΟΓΙΚΗ ΕΚΘΕΣΗ

Α. Η αναγκαιότητα της σχετικής ρύθμισης προκύπτει από τη διαπιστωθείσα αδυναμία της Διάσκεψης των Προέδρων της Βουλής κατά τις συνεδριάσεις της 19.1.2016, 1.2.2016 και 9.2.2016 να εκλέξει με την απαιτούμενη πλειοψηφία των 4/5 τα οκτώ (8) νέα μέλη του Εθνικού Συμβουλίου Ραδιοτηλεόρασης (Ε.Σ.Ρ.), που απαιτούνται για να αποκτήσει νόμιμη συγκρότηση και την εξ αυτού του λόγου μη δυνατότητα εφαρμογής του προσφάτως ψηφισμένου από τη Βουλή ν. 4339/2015, που έχει αναθέσει στο Ε.Σ.Ρ. τη διαγωνιστική διαδικασία αδειοδότησης των παρόχων περιεχομένου επίγειας ψηφιακής ευρυεκπομπής ελεύθερης λήψης.

Η σχετική ρύθμιση επιβάλλεται για την απρόσκοπτη εφαρμογή της συνταγματικής επιταγής του άρθρου 15§2 Σ, έτσι ώστε να ασκείται ο άμεσος έλεγχος του Κράτους «που λαμβάνει και την μορφή του καϋεστώτος της προηγούμενης άδειας», με σκοπό την υλοποίηση και την εξυπηρέτηση των συνταγματικώς καθορισθέντων σκοπών: «την αντικειμενική και με ίσους όρους μετάδοση πληροφοριών και ειδήσεων, καϋώς και προϊόντων του λόγου και της τέχνης, την εξασφάλιση της ποιοτικής στάϋμης των προγραμμάτων που επιβάλλει η κοινωνική αποστολή της ραδιοφωνίας και της τηλεόρασης, και η πολιτιστική ανάπτυξη της Χώρας».

Η εξυπηρέτηση των ανωτέρω σκοπών, όπως ορίζονται και επιβάλλονται  συνταγματικώς, καθιστά αδήριτη την ανάγκη ρυθμιστικής παρέμβασης του   Νομοθέτη για την διεξαγωγή αδειοδοτικής διαδικασίας, σε έναν πολιτικά και κοινωνικά ευαίσθητο χώρο, όπως αυτόν της ραδιοτηλεόρασης, ο οποίος    παρέμενε έως σήμερα προνομιακό πεδίο ιδιωτικής αυθαιρεσίας.

Με την παρούσα ρύθμιση:

Α. καθορίζεται δια νόμου ο αριθμός των δημοπρατούμενων αδειών παρόχων περιεχομένου επίγειας ψηφιακής τηλεοπτικής ευρυεκπομπής ελεύθερης λήψης εθνικής εμβέλειας ενημερωτικού προγράμματος γενικού περιεχομένου, β. για την πρώτη εφαρμογή των διατάξεων 3 έως και 15 του ν. 4339/2015, αρμόδιος καθίσταται ο Υπουργός, στον οποίο έχουν ανατεθεί οι αρμοδιότητες της Γενικής Γραμματείας Ενημέρωσης και Επικοινωνίας και με απόφαση του οποίου θα ρυθμίζονται οι λεπτομέρειες εφαρμογής των ανωτέρω διατάξεων.

Β. Η διάταξη τον άρθρου 15 παρ. 2 του Συντάγματος ορίζει ότι : « Η ραδιοφωνία και η τηλεόραση υπάγονται στον άμεσο έλεγχο του Κράτους. Ο έλεγχος και η επιβολή των διοικητικών κυρώσεων υπάγονται στην αποκλειστική αρμοδιότητα του Εϋνικού Συμβουλίου Ραδιοτηλεόρασης που είναι ανεξάρτητη αρχή, όπως νόμος ορίζει. Ο άμεσος έλεγχος του Κράτους, που λαμβάνει και τη μορφή του καϋεστώτος της προηγούμενης άδειας….»’.

Από το γράμμα και το πνεύμα της συνταγματικής αυτής διάταξης συνάγεται αφενός ότι στο Ε.Σ.Ρ. έχουν ανατεθεί αποκλειστικά και μόνο οι ελεγκτικές αρμοδιότητες της ραδιοτηλεοπτικής νομοθεσίας και αφετέρου ότι η αδειοδότηση της λειτουργίας των ραδιοτηλεοπτικών σταθμών, η οποία αποτελεί παραχώρησης δημόσιας υπηρεσίας, συνιστά έκφανση του άμεσου ελέγχου του Κράτους.

Σε περίπτωση αδυναμίας συγκρότησης του Ε.Σ.Ρ., η εφαρμογή της ανωτέρω συνταγματικής επιταγής του άρθρου 15§2 Σ δεν πρέπει να παρακωλύεται ούτε να αναστέλλεται, αλλά αντιθέτως, επιβάλλεται η διεξαγωγή της αδειοδοτικής διαδικασίας σύμφωνα με τους όρους του νόμου και η ανάθεση αυτής σε άλλο κρατικό όργανο, εν προκειμένω στον καθ’ ύλην αρμόδιο Υπουργό.

Επίσης, θα πρέπει, να ληφθεί υπόψη ότι μετά από διαδοχικές νομοθετικές παρατάσεις η προθεσμία προς χορήγηση αδειών παρόχων περιεχομένου επίγειας ψηφιακής ευρυεκπομπής παρατάθηκε πολλάκις, μέχρι τις 31.12.2015 με την διάταξη του άρθρου 86 του ν. 4313/2014, και συνεπώς καθίσταται και εξ αυτού του λόγου επιτακτική η ανάγκη άμεσης νομοθετικής παρέμβασης για την αδειοδότηση της συγκεκριμένης επιχειρηματικής δραστηριότητας.

Γ. Για τον προσδιορισμό του αριθμού των δημοπρατούμενων αδειών παρόχων περιεχομένου επίγειας ψηφιακής ευρυεκπομπής εθνικής εμβέλειας ενημερωτικού χαρακτήρα γενικού περιεχόμενου, οι οποίες θα έχουν δεκαετή διάρκεια, ελήφθησαν υπόψη τα εξής αντικειμενικά κριτήρια:

α. Στοιχεία που θα προσδιορίζουν την οικονομική βιωσιμότητα των αδειοδοτούμενων επιχειρήσεων και ειδικότερα η σχέση μεταξύ:

i. των αναμενόμενων εσόδων από τη συνολική διαφημιστική απορρόφηση η οποία έχει πτωτική τάση κατά τα τελευταία έτη και κυμαίνεται κατά το τρέχον χρονικό διάστημα μεταξύ 180 και 265 εκατομμυρίων ευρώ ετησίως και

ii. του ετήσιου κόστους λειτουργίας (βάσει διαθέσιμων δεδομένων που αφορούν τους τέσσερις μεγαλύτερους από άποψη τζίρου λειτουργούντες σήμερα ιδιωτικούς τηλεοπτικούς σταθμούς εθνικής εμβέλειας) που κυμαίνεται μεταξύ 32 και 80 εκατομμυρίων ευρώ, χωρίς να λαμβάνεται υπόψη η εξυπηρέτηση δανείων και λοιπών έκτακτων οικονομικών υποχρεώσεων.

β. Ο περιορισμός του διαθέσιμου ψηφιακού φάσματος που προκύπτει από τις δεσμεύσεις του κράτους στο πλαίσιο των ισχυουσών Διεθνών Συνθηκών (Geneva Conference 2006, World Radio Conference 2007, 2012, 2015) καθώς και από τις εξελίξεις της τεχνολογίας, που επηρεάζουν το εύρος των διαθέσιμων ψηφιακών συχνοτήτων και την ποιότητα των αναμεταδιδόμενων προγραμμάτων.

Ειδικότερα μέρος του ψηφιακού φάσματος (από τη ζώνη υπερυψηλών συχνοτήτων 470 – 790 MHz) που δυνάμει του ισχύοντος Χάρτη Συχνοτήτων έχει χορηγηθεί για την επίγεια ψηφιακή ευρυεκπομπή, υποχρεωτικά θα διατεθεί για τις υπηρεσίες διαδικτύου της κινητής τηλεφωνίας στο πλαίσιο δημιουργίας της Ψηφιακής Ενιαίας Αγοράς, η οποία σύμφωνα με το σχεδιασμό της Ευρωπαϊκής Επιτροπής θα πρέπει να υλοποιηθεί μέχρι το έτος 2020.

Με βάση αυτά τα νέα τεχνολογικά δεδομένα βρίσκεται ήδη σε εξέλιξη η κατάρτιση νέου Χάρτη Συχνοτήτων, ο οποίος θα απονέμει δύο διαύλους συχνοτήτων (πολυπλέκτες – multiplex) κάτω από τη ζώνη των 700 MHz για την ιδιωτική ψηφιακή τηλεοπτική ευρυεκπομπή.

Κάθε δίαυλος θα μπορεί να μεταφέρει το ψηφιακό σήμα δύο (2) τηλεοπτικών προγραμμάτων εθνικής εμβέλειας μετάδοσης υψηλής ευκρίνειας (high definition – HD).

γ. Η αναλογία του αριθμού των αδειών της ίδιας κατηγορίας σε ευρωπαϊκές χώρες με βάση συγκρίσιμα στοιχεία πληθυσμού και ΑΕΠ. Ενδεικτικά παρατίθεται ο κατωτέρω πίνακας:

α/α Χώρα Αριθμός Αδειών Γενικού Περιεχομένου Πληθυσμός (εκατομμύρια)[1] ΑΕΠ (εκατ. Ευρώ)[2]
1 Αυστρία 4 8,6 329.295
2 Βουλγαρία 2 6,9 42.75
3 Κύπρος 4 1,2 17.393
5 Γαλλία 5 64,6 2.132.449
6 Γερμανία 6 80,7 2.915.650
7 Ιταλία 13 60,6 1.613.859
8 Πολωνία 0.3 38,4 410.844
10 Ρουμανία 4 19,8 150.23
11 Ισπανία 5 47,8 1.041.160
12 Φινλανδία 3 5,4 205.268
13 Ελλάδα 8 10,9 177.559

[1]  Πηγή: http://www.countrymeters.info/ 2015estimates.

[2]  Πηγή: Eurostat, οικονομικό έτος 2014. http://ec.europa.eu/eurostat/tgm/refreshTableAction.do?tab=table&plugin=1&pcode=tec00001&language=en

Από τις χώρες που αναφέρονται στον ανωτέρω πίνακα η Τσεχία και η Πορτογαλία παρουσιάζουν τη μεγαλύτερη συγκρισιμότητα με την Ελλάδα, όχι μόνο λόγω παρεμφερούς πληθυσμού και ΑΕΠ αλλά και λόγω του σημαντικού ποσοστού διείσδυσης (άνω του 50%) της επίγειας ψηφιακής τηλεόρασης ελεύθερης λήψης σε σχέση με τις άλλες μορφές τηλεοπτικής μετάδοσης (καλωδιακή, συνδρομητική κλπ).

ΤΡΟΠΟΛΟΓΙΑ

Μετά τη διάταξη του άρθρου 2 του ν. 4339/2015 προστίθεται άρθρο 2Α ως εξής:

ΑΡΘΡΟ 2Α

«1. Ο αριθμός των δημοπρατούμενων αδειών παροχών περιεχομένου επίγειας ψηφιακής τηλεοπτικής ευρυεκπομπής ελεύθερης λήψης εθνικής εμβέλειας ενημερωτικού προγράμματος γενικού περιεχομένου ορίζεται σε τέσσερεις (4) για μετάδοση υψηλής ευκρίνειας (high definition).

2.    Κατά την πρώτη εφαρμογή του παρόντος, η διαγωνιστική διαδικασία για την χορήγηση των αδειών της προηγούμενης παραγράφου διενεργείται από τον Υπουργό στον οποίο έχουν ανατεθεί οι αρμοδιότητες της Γενικής Γραμματείας Ενημέρωσης και Επικοινωνίας, ο οποίος εκδίδει τη σχετική προκήρυξη, χορηγεί τις άδειες και προβαίνει σε όλες τις επί μέρους ενέργειες που προβλέπονται από τα άρθρα 3 έως και 15 του παρόντος.

Με απόφαση του ίδιου Υπουργού ρυθμίζονται ειδικότερα θέματα εφαρμογής των ως άνω διατάξεων και δύνανται να μεταβιβαστούν επί μέρους αρμοδιότητες της διαγωνιστικής διαδικασίας στη Γενική Γραμματεία Ενημέρωσης και Επικοινωνίας.

Αθήνα 10/2/2016

Ο ΥΠΟΥΡΓΟΣ

ΕΚΘΕΣΗ ΑΝΑΛΥΣΗΣ ΣΥΝΕΠΕΙΩΝ ΡΥΘΜΙΣΕΩΝ

ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ: Υπουργός Επικρατείας, αρμόδιος για Γενική Γραμματεία Ενημέρωσης και Επικοινωνίας

ΠΕΡΙΛΗΠΤΙΚΗ ΑΝΑΦΟΡΑ ΤΩΝ ΡΥΘΜΙΣΕΩΝ ΠΟΥ ΠΕΡΙΛΑΜΒΑΝΟΝΤΑΙ ΣΤΗΝ ΠΡΟΤΕΙΝΟΜΕΝΗ ΤΡΟΠΟΛΟΓΙΑ

Η προτεινόμενη τροπολογία έχει ως εξής:

«1. Ο αριθμός των δημοπρατούμενων αδειών παροχών περιεχομένου επίγειας ψηφιακής τηλεοπτικής ευρυεκπομπής ελεύθερης λήψης εθνικής εμβέλειας ενημερωτικού προγράμματος γενικού περιεχομένου ορίζεται σε τέσσερεις (4) για μετάδοση υψηλής ευκρίνειας (high definition).

2- Κατά την πρώτη εφαρμογή του παρόντος, η διαγωνιστική διαδικασία για την χορήγηση των αδειών της προηγούμενης παραγράφου διενεργείται από τον Υπουργό στον οποίο έχουν ανατεθεί οι αρμοδιότητες της Γενικής Γραμματείας Ενημέρωσης και Επικοινωνίας, ο οποίος εκδίδει τη σχετική προκήρυξη, χορηγεί τις άδειες και προβαίνει σε όλες ης επί μέρους ενέργειες που προβλέπονται από τα άρθρα 3 έως και 15 του παρόντος. Με απόφαση του ίδιου Υπουργού ρυθμίζονται ειδικότερα θέματα εφαρμογής των ως άνω διατάξεων και δύνανται να μεταβιβαστούν επί μέρους αρμοδιότητες της διαγωνιστικής διαδικασίας στη Γενική Γραμματεία Ενημέρωσης και Επικοινωνίας.

3. Η τιμή εκκίνησης για την ανωτέρω κατηγορία δημοπρατούμενων αδειών καθορίζεται με κοινή απόφαση του Υπουργού Οικονομικών και του Υπουργού στον οποίο ανατίθενται εκάστοτε οι αρμοδιότητες της Γενικής Γραμματείας Ενημέρωσης και Επικοινωνίας.

1. Αναγκαιότητα και Συνέπειες στην Οικονομία

Με την προτεινόμενη ρύθμιση καθίσταται εφικτή η εφαρμογή των άρθρων 2 – 15 του ν. 4339/2015 για τη διεξαγωγή της διαγωνιστικής διαδικασίας καθώς και τη χορήγηση των αδειών στους παρόχους περιεχομένου επίγειας ψηφιακής ευρυεκπομπής ελεύθερης λήψης εθνικής εμβέλειας. Σύμφωνα με τις δεσμεύσεις που έχει αναλάβει η ελληνική κυβέρνηση δυνάμει της Σύμβασης Οικονομικής Ενίσχυσης από τον Ευρωπαϊκό Μηχανισμό Σταθερότητας (παρ. Γ2.1 ν. 4336/2015), η επιτυχής διενέργεια του εν λόγω διαγωνισμού θα εξασφαλίσει την επίτευξη των επιδιωκόμενων δημοσιονομικών στόχων. Οι αδειοδοτούμενες επιχειρήσεις σε καθεστώς νομικής ασφάλειας θα είναι σε θέση να προγραμματίσουν τις δραστηριότητες και τις επενδύσεις τους με χρονικό ορίζοντα δεκαετίας (διάρκεια ισχύος των χορηγούμενων αδειών).

2. Καταλληλότητα

Με δεδομένη την έλλειψη εναρμόνισης σε ευρωπαϊκό επίπεδο των εθνικών διαδικασιών αδεκ>δότησης παρόχων περιεχομένου επίγειας ψηφιακής ευρυεκπομπής ελεύθερης λήψης, οι προτεινόμενες ρυθμίσεις λαμβάνουν υπόψη το ενωσιακό δίκαιο του ανταγωνισμού, την πρακτική της Επιτροπής EE και τη σχετική νομολογία του Δικαστηρίου της EE. Ο ανοικτός διεθνής διαγωνισμός διασφαλίζει την ευρύτερη δυνατή συμμετοχή ενδιαφερόμενων επιχειρήσεων της EE με όρους διαφανείς και αντικειμενικούς.

3. Συνέπειες στην κοινωνία και τους πολίτες

Η αδειοδότηση με τα συγκεκριμένα οικονομικοτεχνικά κριτήρια θα διασφαλίσει την παροχή ποιοτικών υπηρεσιών με υψηλές τεχνολογικές προδιαγραφές προς τους πολίτες. Η εξασφάλιση της βιωσιμότητας των αδειοδοτούμένων επιχειρήσεων συμβάλλει στην προστασία της πολυφωνίας, της ενημέρωσης και της ψυχαγωγίας.

4. Αρμοδιότητα

Υπουργός Επικρατείας, αρμόδιος για θέματα ΜΜΕ.

5. Τήρηση κανόνων ΚΕΝΕ

Κατά τη σύνταξη της παρούσας τροπολογίας τηρήθηκαν οι νομοτεχνικές οδηγίες της Κεντρικής Νομοπαρασκευαστικής Επιτροπής (ΚΕ.Ν.Ε.) και οι κανόνες καλής νομοθετικής πρακτικής.

6. Προηγούμενες Ρυθμίσεις

Νόμος 4339/2015 (ΦΕΚ Α’ 133) για την αδειοδότηση των παρόχων περιεχομένου επίγειας ψηφιακής ευρυεκπομπής ελεύθερης λήψης.

7. Διαφάνεια- Κοινωνική συμμετοχή

Ελήφθησαν υπόψη η πρόσφατη Μελέτη της Σχολής της Φλωρεντίας για τη Ρύθμιση των Επικοινωνιών και των ΜΜΕ του Ευρωπαϊκού Πανεπιστημιακού Ινστιτούτου (EUI) σχετικά με τη «Δημοπράτηση αδειών επίγειας ψηφιακής τηλεόρασης στην Ελλάδα: αριθμός αδειών και τιμή εκκίνησης» καθώς και οι παρατηρήσεις ενδιαφερόμενων επαγγελματικών φορέων στο πλαίσιο της δημόσιας διαβούλευσης.

Αριθμ. 28 /3/2016

ΓΕΝΙΚΟ ΛΟΓΙΣΤΗΡΙΟ ΤΟΥ ΚΡΑΤΟΥΣ

ΕΚΘΕΣΗ

Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους (άρθρο 75 παρ. 2 του Συντάγματος)

Επί τροπολογίας στο σχέδιο νόμου του Υπουργείου Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων «Κύρωση της Συμφωνίας μεταξύ της Κυβέρνησης της Ελληνικής Δημοκρατίας και της Κυβέρνησης της Δημοκρατίας της Λευκορωσίας για τις διεθνείς οδικές επιβατικές και εμπορευματικές μεταφορές».

Α. Με την προς ψήφιση τροπολογία συμπληρώνονται οι διατάξεις του άρθρου 2 του ν. 4339/2015 περί αδειοδότησης παρόχων επίγειας ψηφιακής τηλεοπτικής ευρυεκπομπής ελεύθερης λήψης. Ειδικότερα, κατά βάση:

1. Ορίζεται σε τέσσερεις (4) ο αριθμός των δημοπρατούμενων αδειών παρόχων περιεχομένου επίγειας ψηφιακής τηλεοπτικής ευρυεκπομπής ελεύθερης λήψης, ειδικά για τις εθνικής εμβέλειας ενημερωτικού προγράμματος γενικού περιεχομένου άδειες, για μετάδοση υψηλής ευκρίνειας. [Σήμερα ο αριθμός αυτός ορίζεται με απόφαση του Υπουργού Επικρατείας, κατόπιν αιτιολογημένης γνώμης του Εθνικού Συμβουλίου Ραδιοτηλεόρασης (Ε.Σ.Ρ.) και δημόσια διαβούλευση.]

2. Προβλέπεται ότι κατά την πρώτη εφαρμογή της υπό ψήφιση ρύθμισης, η διαγωνιστική διαδικασία για την χορήγηση των ανωτέρω αδειών διενεργείται από τον Υπουργό Επικρατείας που εκδίδει τη σχετική προκήρυξη (αντί της έκδοσής της από το Ε.Σ.Ρ.) και χορηγεί τις άδειες αυτές στους υπερθεματιστές της δημοπρασίας. Η τιμή εκκίνησης για την ανωτέρω κατηγορία δημοπρατούμενων αδειών εξακολουθεί να καθορίζεται με κοινή απόφαση των Υπουργών Οικονομικών και Επικρατείας.

Β. Από τις προτεινόμενες διατάξεις δεν προκαλούνται πρόσθετα οικονομικά αποτελέσματα στον κρατικό προϋπολογισμό και στους προϋπολογισμούς των Φορέων της Γενικής Κυβέρνησης.

3. Η τιμή εκκίνησης για την ανωτέρω κατηγορία δημοπρατούμενων αδειών καθορίζεται με κοινή απόφαση του Υπουργού Οικονομικών και του Υπουργού στον οποίο έχουν ανατεθεί οι αρμοδιότητες της Γενικής Γραμματείας Ενημέρωσης και Επικοινωνίας.».