Αυτές είναι οι 6+1 βασικές αρχές που οδηγούν σε σπουδές με επαγγελματική σταδιοδρομία

Αναλυτικά σύμφωνα με το ρεπορτάζ της εφημερίδας «ΕΘΝΟΣ», οι βασικές αρχές για την επιλογή σπουδών και επαγγέλματος έχουν ως εξής:

1.Ξεκινάμε με βάση τις κλίσεις και τα ενδιαφέροντα του μαθητή. Απαραίτητη αφετηρία είναι τα «θέλω» του ενδιαφερόμενου και όχι τα «θέλω» του κοινωνικού περίγυρου. Ο μαθητής θα πρέπει να γνωρίζει ποιες είναι οι κλίσεις του και πως μπορεί να τις αξιοποιήσεις δημιουργικά μέσω ενός επιστημονικού κλάδου.

2.  Κάνουμε μια λεπτομερή έρευνα όλων των Τμημάτων. Διερευνούμε μια ιδιαίτερη προσοχή το πρόγραμμα σπουδών κάθε τμήματος, τα επαγγελματικά δικαιώματα, τα συνδεδεμένα επαγγέλματα κλ.π . Δεν εξετάζουμε μόνο τα τμήματα που γνωρίζουμε ή μας ενδιαφέρουν και αγνοούμε παντελώς τα υπόλοιπα, διότι μπορεί σε κάποιο από τα υπόλοιπα να ανακαλύψουμε ένα τμήμα που μας ταιριάζει, μας αρέσει και εν τέλει μας οδηγεί στο επαγγελματικό πεδίο που μας ενδιαφέρει. Πολλοί μαθητές έχουν χάσει τη δυνατότητα να σπουδάσουν σε ένα τμήμα που και θα τους ταίριαζε και συχνά έχει και θετικές προοπτικές στην αγορά εργασίας επειδή δεν μπήκαν στον κόπο να το ψάξουν.

3. Κατανέμοντας και ιεραρχώντας τις επιλογές μας, συνυπολογίζουμε κι άλλες σημαντικές παραμέτρους. Στο σημείο ο κάθε ενδιαφερόμενος θέτει τις επιμέρους παραμέτρους όπως η πόλη φοίτησης, τα οικονομικά δεδομένα της οικογένειας, η αντιστοιχία ενός τμήματος εφόσον δικαιούται μετεγγραφής, η οικογενειακή παράδοση σε κάποιο επαγγελματικό κλάδο κ.α.

4. Δεν παρασυρόμαστε από τα μόρια ενός τμήματος ούτε από τις προβλέψεις των βάσεων. Η θέση ου έχει κάθε σχολή δεν αντικατοπτρίζει πάντα και τις προοπτικές των αποφοίτων της. Υπάρχουν τμήματά που είναι χαμηλά βαθμολογικά και πρακτικά μα ς δίνουν ίδια επαγγελματικά δικαιώματα με ομοειδή τμήματα που βρίσκονται σε υψηλότερες βαθμολογίες. Αντίστοιχα, τμήματα με υψηλές βαθμολογίες τα οποία είναι τρομερά κορεσμένα στην αγορά εργασίας. Συνηθισμένο λάθος που κάνουν πολλοί μαθητές είναι να δηλώνουν τμήματα κατά αύξουσα σειρά των μορίων τους γιατί θεωρούν πως έτσι δεν θα «χαραμίσου» τα μόριά τους. Επίσης, δεν συμπληρώνουμε το μηχανογραφικό μας ή δεν κάνουμε τις επιλογές με κριτήριο τις προβλέψεις των βάσεων, που στη συντριπτική τους πλειοψηφία, είναι λανθασμένες.

5. Δεν υπάρχει καμία σχολή που να είναι «διαμάντι» για όλους τους υποψηφίους. Το γεγονός ότι κατά περιόδους δημοσιεύονται σχετικές μελέτες και έρευνες για τμήματα και επαγγέλματα με θετικές προοπτικές είναι ένα επικουρικό στοιχείο για τις επιλογές μας και όχι πρώτιστο κριτήριο. Το ότι κάποιος κλάδος αναμένεται αν γνωρίσει άνθηση δεν σημαίνει πως εφόσον τον επιλέξουμε θα εξελιχθούμε και εμείς παράλληλα σε πετυχημένους επαγγελματίες με σίγουρη επαγγελματική αποκατάσταση.

6. Τμήματα με γενικό υπόβαθρο είναι ασφαλέστερες επιλογές από εξειδικευμένα τμήματα για πολλούς υποψηφίους. Στην περίπτωση που κάποιος υποψήφιος δεν είναι σίγουρος για τις τελικές του επιλογές ή δεν μπορεί να αντιληφθεί την αποστολή και τις δυνατότητες ενός εξειδικευμένου προγράμματος σπουδών, είναι προτιμότερο να επιλέξει «κλασσικά» τμήματα π.χ. Βιολογίας, από κάποια άλλα που έχουν συγκεκριμένο προσανατολισμό προς ένα εξειδικευμένο πεδίο μιας επιστήμης.

6+1 . Μην ξεχνάτε πως οι προπτυχιακές σπουδές είναι απλά το 10 βήμα. Το τμήμα που θα εισαχθείτε ο κλάδος που θα επιλέξετε δεν σημαίνει πως de facto θα σας οδηγήσει στον συγκεκριμένο εργασιακό ρόλο που έχετε κατά νου. Η επεξήγηση είναι διπλή. Η σταδιοδρομία μας δεν εξαρτάται από το πρώτο πτυχίο αποκλειστικά αλλά και από σειρά άλλων παραγόντων όπως η μεταπτυχιακή μας εξειδίκευση, οι δεξιότητές μας, το κοινωνικοοικονομικό περιβάλλον, ο τόπος απασχόλησης κ.λπ. Παράλληλα, η αγορά εργασίας διαφοροποιείται ταχύτατα, και πολλές φορές ανεπαίσθητα, με συνέπεια κανείς να μην μπορεί να προβλέψει με ασφάλεια τις απαιτήσεις και το job description που θα διαμορφωθεί για τις επιμέρους θέσεις κάθε κλάδου. Αυτός είναι και ο λόγος που η αρχική μας αυτή επιλογή θα πρέπει να συνθέτει κάποιες ελάχιστες προδιαγραφές που είναι οι κλίσεις μας, οι δυνατότητες του κλάδου αλλά και το σημαντικότερο: το ενεργό μας ενδιαφέρον και το πάθος για αυτόν τον κλάδου που θέλουμε να ακολουθήσουμε.

 

ΥΠΟΥΡΓΕΙΑ, ΜΑΘΗΤΕΣ, ΣΠΟΥΔΕΣ, ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΗ ΕΠΙΤΥΧΙΑ


Αφήστε μια απάντηση