κυρώσεις-στους-απείθαρχους-δήμους-κα-187820
ΔΗΜΟΙ | 28.12.2014 | 10:13

Κυρώσεις στους απείθαρχους δήμους και αιρετούς – Πιο ασφυκτικό το νέο πλαίσιο για τους ΟΤΑ (ΦΕΚ)

Αυστηρότερες κυρώσεις θεσπίστηκαν για τους «κόκκινους» δήμους που εντάσσονται σε πρόγραμμα εξυγίανσης, έπειτα από την τροπολογία του υπουργείου Εσωτερικών που προστέθηκε στο νομοσχέδιο του υπουργείου Υγείας για την «Ίδρυση παρατηρητηρίου άνοιας», το οποίο δημοσιεύθηκε στην Εφημερίδας της Κυβέρνησης. Σύμφωνα πλέον με το νόμο «σε περίπτωση μη συμμόρφωσης των αιρετών οργάνων των ΟΤΑ με τις υποχρεώσεις που περιγράφονται, τα υπαίτια αιρετά όργανα και οι υπάλληλοι υπέχουν αστική και πειθαρχική ευθύνη για σοβαρή παράβαση καθήκοντος».

Συγκεκριμένα, θεσπίζεται νέα διαδικασία σύμφωνα με την οποία οι αρμόδιες οικονομικές υπηρεσίες των ΟΤΑ ή των νομικών τους προσώπων οφείλουν να συντάξουν έκθεση με αναλυτικά οικονομικά στοιχεία (δανεισμός, υποχρεώσεις ληξιπρόθεσμες και μη, δυνατότητα εξυπηρέτησης αυτών κλπ).

Ασφυκτικός έλεγχος & περικοπές ΚΑΠ

Την ίδια στιγμή θεσμοθετείται ένα πιο «ασφυκτικό» καθεστώς επιτήρησης και ελέγχου των ΟΤΑ μέσω του «Παρατηρητηρίου Οικονομικής Αυτοτέλειας των ΟΤΑ» και ακόμη νομοθετούνται οριζόντιες περικοπές από τους ΚΑΠ για τη χρηματοδότηση του Λογαριασμού Εξυγίανσης των ΟΤΑ αλλά και ρυθμίσεις για τη αποπληρωμή ληξιπρόθεσμων οφειλών των δήμων.

Προβλέπονται: μέτρα είσπραξης των χρωστούμενων προς τους ΟΤΑ, αναστολή ή περιορισμό των προσλήψεων, εθελοντικές μετατάξεις ή επιβολή υποχρεωτικών μετατάξεων – κατά παρέκκλιση κάθε άλλης ειδικής ή γενικής διάταξης, πραγματοποίηση μόνο υποχρεωτικών ή πλήρως ανελαστικών δαπανών, αύξηση των ιδίων εσόδων από φόρους, τέλη, δικαιώματα και εισφορές, αύξηση του ανώτατου συντελεστή επιβολής του Τέλους Ακίνητης Περιουσίας (σε ποσοστό μέχρι και 3 τοις χιλίοις) και του τέλους επί των ακαθαρίστων εσόδων και παρεπιδημούντων (από 0,5% μέχρι και 2%). Επίσης, μπορεί να διατεθεί μέρος ή το σύνολο των εσόδων από τους Κεντρικούς Αυτοτελείς Πόρους (κρατική επιχορήγηση) για την αποπληρωμή ληξιπρόθεσμων χρεών προς τρίτους.

Σύμφωνα με το νέο νόμο, οι ρυθμίσεις που προωθήθηκαν αποσκοπούν στην άμεση αντιμετώπιση και «την αποκατάσταση διαπιστωθεισών δημοσιονομικών δυσλειτουργιών» στους ΟΤΑ. Μετά από δύο έτη λειτουργίας του Παρατηρητηρίου Οικονομικής Αυτοτέλειας των ΟΤΑ φάνηκε η ανάγκη, σύμφωνα με την Αιτιολογική Έκθεση, αλλαγής της μεθόδου αξιολόγησης της οικονομικής κατάστασης των ΟΤΑ και υπαγωγής τους σε Πρόγραμμα Εξυγίανσης. Στην ουσία όμως πρόκειται για πλήρη απώλεια της αυτοτέλειας του ΟΤΑ και υπαγωγή του σε σκληρή επιτήρηση, εφόσον διαπιστωθούν δημοσιονομικές αποκλείσεις στον προϋπολογισμό του.

Σύμφωνα λοιπόν με τις νέες ρυθμίσεις  αν το Παρατηρητήριο, μετά από αξιολόγηση και παρακολούθηση εφαρμογής από τον ΟΤΑ των προτεινόμενων μέτρων, διαπιστώσει εξακολουθητική αδυναμία ισοσκέλησης  του προϋπολογισμού του, με αιτιολογημένη απόφασή του και διαπιστωτική πράξη του υπουργού Εσωτερικών, ο ΟΤΑ υπάγεται υποχρεωτικά σε Πρόγραμμα Εξυγίανσης.

Οι παρεμβάσεις

Με την ένταξή του  στο Πρόγραμμα Εξυγίανσης, ο ΟΤΑ είναι υποχρεωμένος εντός συγκεκριμένης προθεσμίας να καταθέσει στο Παρατηρητήριο Σχέδιο Οικονομικής Εξυγίανσης, το οποίο θα πρέπει να ψηφιστεί από την απόλυτη πλειοψηφία του συνόλου των δημοτικών συμβούλων, και  το οποίο θα πρέπει να περιγράφει συγκεκριμένα  την ακριβή εφαρμογή των κάτωθι παρεμβάσεων:

  • μέτρα είσπραξης των χρωστούμενων προς τους ΟΤΑ και την αντιμετώπιση της φοροδιαφυγής,
  • αναστολή ή περιορισμό των προσλήψεων,
  • εθελοντικές μετατάξεις ή επιβολή υποχρεωτικών μετατάξεων προσωπικού – κατά παρέκκλιση κάθε άλλης ειδικής ή γενικής διάταξης,
  • πραγματοποίηση μόνο υποχρεωτικών ή πλήρως ανελαστικών δαπανών,
  • αύξηση των ιδίων εσόδων από φόρους, τέλη, δικαιώματα και εισφορές,
  • αύξηση του ανώτατου συντελεστή επιβολής του Τέλους Ακίνητης Περιουσίας (σε ποσοστό μέχρι και 3 τοις χιλίοις) και του τέλους επί των ακαθαρίστων εσόδων και παρεπιδημούντων (από 0,5% μέχρι και 2%).
  • διάθεση μέρους ή του συνόλου των εσόδων από τους Κεντρικούς Αυτοτελείς Πόρους (κρατική επιχορήγηση) για την αποπληρωμή ληξιπρόθεσμων χρεών προς τρίτους.
  • Καθορισμό κατηγοριών πράξεων των συλλογικών οργάνων και μονομελών οργάνων του ΟΤΑ που αποστέλλονται υποχρεωτικά για τον έλεγχο νομιμότητας από την αρμόδια για την εποπτεία αρχή.
  • Πρόσβαση στο Λογαριασμό των ΟΤΑ
  • O υπό εξυγίανση ΟΤΑ μπορεί να ζητήσει δανειοδότηση από το Ταμείο Παρακαταθηκών και Δανείων, για την κάλυψη του ελλείμματος του προϋπολογισμού.

Επίσης ο ΟΤΑ που τίθεται σε πρόγραμμα εξυγίανσης, χάνει το δικαίωμα να καταρτίσει προϋπολογισμό, καθώς με την νέα ρύθμιση  η δυνατότητα αυτή παραχωρείται  στην αρμόδια για την εποπτεία του ΟΤΑ. Δηλαδή το Παρατηρητήριο Οικονομικής Αυτοτέλειας ΟΤΑ θα καταρτίσει και θα επικυρώσει μη ισοσκελισμένο προϋπολογισμό του υπό εξυγίανση ΟΤΑ. Στο πρόγραμμα εξυγίανσης μπορεί να ενταχθεί ένας ΟΤΑ κατόπιν σχετικής αίτησής του.

Δείτε ολόκληρο το πολυσέλιδο ΦΕΚ ΕΔΩ