γαλλία-στα-δικαστήρια-το-facebook-για-τη-λογο-440748
ΚΟΣΜΟΣ | 30.01.2018 | 16:15

Γαλλία: Στα δικαστήρια το Facebook για τη λογοκρισία της «προέλευσης του κόσμου»

Στην κατηγορία της λογοκρισίας καλείται να απαντήσει το facebook, που θα βρεθεί ενώπιον της γαλλικής δικαιοσύνης για κλείσιμο λογαριασμού ενός χρήστη, που έβαλε στο λογαριασμό του φωτογραφία του γνωστού πίνακα του Γκυστάβ Κουρμπέ «Η προέλευση του κόσμου».

Όλα ξεκίνησαν στις 27 Φεβρουαρίου του 2011, όταν το Facebook απενεργοποίησε το λογαριασμό ενός γάλλου εκπαιδευτικού, κάτι που όπως ισχυρίζεται ο δεύτερος έγινε «χωρίς προειδοποίηση και χωρίς αιτιολογία»,.

Ο εκπαιδευτικός είχε αναρτήσει τον πίνακα του Κουρμπέ, στο οποίο ο ζωγράφος είχε αναπαραστήσει ένα αιδοίο. Η ανάρτηση έγινε με τη μορφή της φωτογραφίας και από κάτω υπήρχε link που παρέπεμπε στην ιστορία του έργου.

Η ανάρτηση έγινε λίγες μέρες μετά τη λογοκρισία του Facebook στο δανό καλλιτέχνη Φρόντε Στάινικε. Ο τεχνολογικός κολοσσός είχε επικαλεστεί τους κανόνες του, που απαγορεύουν το γυμνό. Όμως, προχώρησε στην επανενεργοποίηση του λογαριασμού του δανού καλλιτέχνη, χωρίς όμως τη φωτογραφία του πίνακα του Κουρμπέ.

Ο γάλλος εκπαιδευτικός προσέφυγε στα δικαστήρια και ζήτησε από το facebook την ενεργοποίηση του λογαριασμού του, θέτοντας θέμα ελευθερίας έκφρασης στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Το Facebook προσπάθησε να αποφύγει τη γαλλική δικαιοσύνη, επικαλούμενο την έδρα της εταιρείας που βρίσκεται στις ΗΠΑ, επιχείρημα που απέρριψε το εφετείο του Παρισιού το Φεβρουάριο του 2016.

Τι λέει ο εκπαιδευτικός

Μετά από πολυετή δικαστικό αγώνα, ο γάλλος εκπαιδευτικός εκφράζει ικανοποίηση για την εξέταση της ουσίας της υπόθεσης. Όπως επισημαίνει, το έργο του Κουρμπέ είναι «σημαντικό έργο τέχνης» της γαλλικής πολιτιστικής κληρονομιάς.

Ο Κουρμπέ είχε δημιουργήσει τον πίνακα το 1866 και είχε θεωρηθεί προκλητικό για την τότε αστική κοινωνία. Τελευταίος ιδιοκτήτης του έργου ήταν ο Ζακ Λακάν.

Πλέον, το έργο βρίσκεται στο διάσημο Musee d’Orsay, που σε σημείωμά του επισημαίνει ότι με την «προέλευση του κόσμου», ο καλλιτέχνης «επ[ιτρέπει στον εαυτό του μία τολμηρότητα και ειλικρίνεια που δίνουν στον πίνακα τη δύναμη της γοητείας του», ενώ επισημαίνει ότι ο πίνακας μακράν απέχει από πορνογραφική εικόνα.